söndag 28 oktober 2007

Söndag 28 okt -07 / Nu är storkusinerna här!

I detta land finns det ost. Viss ost är fyrkantig, inplastad och smakar urk. Annan ost ser ut som svensk, kommer i minimala förpackningar, smakar OK och kostar ca 200kr/kg. Vi har haft båda två, men har sedan början på veckan gått utan. Men äntligen finns det numera billig, svensk ”ost” i vårt hushåll i form av en större mängd hushållsost transporterad från sverige. Och vi äter igen mackor med glädje. Stellas efterlängtade kaviar satt också bra, likaså allt lösgodis och annat. Tusen tack.

Det är snart 1 november och vi här har idag gått i shorts och kortärmat till kyrkan. Det är fantastiskt. Löven har dock börjat bli lite gula och hela parken bredvid oss har de klätt in i vit odlingsduk, en hösttradition. (under har de rivit i gräset och slängt på massor med sand. Detta skall på något sätt vara bra för gräset antar jag…) Vi väntar med spänning på att se om det blir något kallt innan vi åker. Som förövrigt är närmare än 3 månader, hemresan alltså. Jag njuter av varje dag här, men gråter inte, ännu kanske, av separationsångest.

Barnens engelska har ju blivit bättre och bättre. Stellas flyter på riktigt bra nu, felix gör sig förstådd helt ok och kasper säger ”a bil”, ber om maten ”pleat” och sjunger ”imse vimse spider”. Det mest spännande är att stella ibland pratar på engelska till mig, istället för svenska. Varför vet jag inte, men jag svarar tillbaka på engelska och ser det som bra övning.

Veckan i övrigt har bestått av en måndag. Ännu en måndag som jag inte har koll på vad som hände, men jag tror att det var en lugn och skön dag efter en sysselsatt helg.

Tisdag var skriftgrupp och efteråt åkte vi till Brilliance mall med jessica och riley. Vi plockade upp en till 35kr-baddräkt (man kan nog inte ha för många sådana) och tog en trevlig lunch på mcd. Jag kan gladeligen erkänna att jag gjorde det för att muta mina barn att vara snälla. Enligt tillförlitliga källor har Dr Phil sagt att mutor inte är fel så länge båda parter är nöjda…

På kvällen lämnade jag ett gäng gråtande barn, händer varje gång jag går utanför dörren, om så är bara till soptunnan, och gick på kickboxen. Denna gång hade jag klippt naglarna i alla fall och slapp naglar som gräver in sig i handflatorna.

Onsdag hade vi lekgrupp. Tanken var att vi skulle till zoo:t, men alla hade så bråttom, så vi skippade djuren och åkte till en lekpark istället. Detta ställe var inne i ett bostadsområde, men bredvid lekparken fanns ett inomhuslekrum som var obemannat och där allmänheten fick gå in. Jättekonstigt, men superkul för barnen. Stella och felix lekte jättebra där inne, så när de andra stack så stannade vi kvar. Jag hade inget direkt att passa, speciellt inte eftersom jag hade med mig picknick som skulle ätits på zoo. Och till barnens glädje kom det förskolebarn som lekte där också. Alla var lyckliga. Knappt 2 timmar senare kom vi iväg, tog en sväng inne på carrefour och åkte taxi hem. Vi var inte hemma i mycket mer än en timme och så stack vi igen. Denna gång åkte vi hela familjen hem till Sudweeks. De har bjudit oss på middag två gånger och vi inte ännu bjudit tillbaka. Mycket för att deras barn skulle tycka att det var dödstrist hemma hos oss. Men så kom jag på den briljanta idén att vi kommer hem till dom och lagar middag. Så kl. 18 när föräldrarna kom hem från jobbet så var middagen (köttbullar i sås och potatismos, vad annars?) nästan färdig. Häpp. Ayi tyckte dock att det var lite konstigt, men vad bryr jag mig. Vi hade en trevlig middag och kväll. De jobbar båda på usa-ambassaden med att intervjua kineser som vill ha visa. Det fanns en hel del intressanta berättelser.

Torsdagar tycker vi att det är skönt att slöa på morgonen, eftersom vi både tisdag och onsdag behöver vara ute ur dörren kl.9. Lite film och sen frukost är skönt, liksom lite innelek innan lunch.

Efter lunch åkte vi till pudong för att träffa en ny familj med en 5årig tjej och en 3årig kille. Vi lekte tillsammans och hade kul. Felix kan lätt skrämma barn vid första mötet med sin oblyga personlighet och mundiarre. Men efter ett tag verkar de inse att han ändå inte är så läskig. Hemresan var i sig ett litet äventyr eftersom det var rusningstrafik och att manövrera en barnvagn och 2 andra barn i en knökfull vagn är inte lätt. Vi blev lite härligt mosade, men varken rånade eller på dåligt humör. Så på det hela var det en riktigt bra resa. Vi kom hem och belönade oss med glass, varpå vi lagade mat och åt. Ibland måste man nog bryta regler för att överleva.

Fredag stack jag iväg själv efter lunch för att göra ett beökslärarbesök hos Mesh. Efteråt var det inplanerat en shoppingdejt på QiPuLu, kinesernas ”fejk”/skräp-marknad. Det är ett spännande ställe där folk är otroligt aggressiva i sina försäljningsförsök. Det är billigare där än någon annan stans, eftersom utlänningarna är få. Mesh, som kan bra kinesiska, får ner priserna rejält. Jag handlade inte massor, men lite smågrejer. En kul utflykt.

Till middag stack vi till en tepaniakirestaurang på HuiHuai för att fira jared som fyllde 29. Det var flera födelsedagsgäster som satt där och åt kött som kocken stekte på på stekbordet och luktade matos i bilen hem. Christopher åkte hem till Mcd för en killspelkväll och jag åkte hem till överlyckliga barn. Denna gång ringde stella bara 2 gånger och var bara ledsen en utav dem. Det var antingen ett framsteg eller ordentligt med muta från far sin.

Lördag morgon åkte christopher och stella iväg för att hämta storkusinerna Emma och Malena på flygplatsen. Och tillslut kom de tillbaka. Då hade vi precis gett upp och satt oss för att äta själva. Och med fanns familjens nya stjärnor. Jag tror inte att de fått en lugn stund själva ännu med barnen vakna och hemma. Varje ögonblick vill barnen vara i närheten och prata och visa saker.

Eftermiddagen tillbringade barnen och jag på lekplatsen, när C tog tjejerna till pärlmarknaden. För middagsmat åkte vill till Decampos och blev serverade grillad kyckling med tillbehör och en fantastisk dressing. Så fort jag får receptet skall jag blogga det, för detta måste alla smaka. Vi spelade spel till sent och åkte dödströtta hem.

Söndag har varit en bra dag. Hela familjen var bjudna ner till pudong och en liten svenskträff, men chistopher var dålig och stannade hemma. Stella hittade en tjej i samma ålder och de lekte jättebra. Henne skall vi träffa igen. Det var också skönt att få tala svenska med andra vuxna. Jag kan klart säga att jag inte umgås 100%igt på engelska.

Ja, då har vi en ny vecka framför oss med lite sightseeing, men kanske framför allt med en massa shopping för 2 shopoholics.

johanna

Inga kommentarer: