söndag 11 november 2007

Söndag 11 nov -07 / grattis på farsdag!

Det är inte många dagar kvar och jag håller som bäst på att planera en egen resa till Peking. Jag skall bara få med mig någon först. Jag har hört om en heldagstripp som görs och man går ca 1mil, men får då också se spektakulärt vackra vyer, om man har turen med fint väder antar jag. Jag ser fram emot det. Så är någon sugen att mötas i peking, så tveka inte!

Veckan har varit bra. Felix har plockat upp skånedialekt och är jättesöt när han pratar. Alla barnen har varit jätteglada med sina kusiners sällskap. De har fortsatt sin shoppingturné och kommit hem med fina saker varje dag. Och alla 10 jackor blev bra! Barnen och jag har inte alltid varit med. Och chrisopther har mid-terms nästa vecka och har ägnat all vaken tid åt sina böcker.

Måndag hade vi en lugn dag hemma och i närheten. Lite för lugn för min smak, men jag antar att man inte alltid kan träffa folk.

Tisdag åkte jag och tjejerna till en skinnmarknad ca 1,5h utanför stan. Josh Roemmich jobbar där ute, dvs en av hans fabriker finns där, och vi följde med. Orten där fabriken låg var inte vackert någon stans. Fula hus, skräpigt och bedrövligt. Området skall vara relativt rikt, så jag undrar om det är likgiltighet som ligger bakom det fula. Vi började med en kort rundtur i fabriken. Det var intressant. Denna del gjorde slutfinishen av mockaimitationssofftyger, så det var stora maskiner, tygbalar och ammoniak överallt. Vissa ställen tyckte vi att det inte gick att andas på och där satt kinesiska män och övervakade processen, dvs det var deras vardagsluft. Hur klarar de det? Vänjer man sig eller har de inget val? Det finns så mycket misär här.
Skinnmarknaden var snarare ett varuhus i jätteformat med väskor på bottenvåningen och skinnjackor på våning 2 och 3. Ett jätteutbud, men inget jag gillade och inte superlåga priser heller. Vi shoppade på oss en hel del tofflor och vantar. Annars gjorde vi inga större köp. Josh och en av hans förhandlare gick med oss en stund. Jag gillar verkligen inte att shoppa med killar. Det känns så fånigt när de följer efter som viljelösa varelser.

Onsdag var det play group. Inget speciellt där.

Torsdag gjorde vi en utflykt till HangZhou. Vi tog tåget kl9.30 och kom fram strax innan 11. Liksom alla tågstationer så är HangZhou översållat med folk som vill att man skall göra/köpa/åka med dom. Allt sådant stressar mig, för man blir alltid lurad. Men vi blev erbjudna en busskarta som vi köpte och där kunde vi hitta en buss till vår första anhalt, buddorna i berget. Området där de ligger är vackert och det är härligt att vara i natur. Buddorna är intressanta och där finns också kinas största kloster. Där inne fanns en enorm guldbuddah och en basketplan bl.a. Barnen var duktiga som gick och gick, men vi var alla glada när vi sett allt och var färdiga.

Därefter tog vi en taxi ner till sjön. Vi såg en vacker bro, som var förstörd av grön väv som de satt upp för att skymma den andra ”fula” sidan av sjön. Och efter en promenad som var längre än någon av oss önskade, så kom vi fram till turistbåtarna och vi gjorde turen kring sjön. Kl.16 var vi färdiga och längtade efter lite mat, glass och chips är bara så mättande i längden. Vi hittade världens säkert sämsta McD som vi förärade med ett besök. Det var äckligare mat än vanligt, smutsigt och de roliga leksakerna i Happy Meal jag köpte enkom för att de skulle ha något nytt att leka med på vägen hem, visade sig vara tavelramar. Misslyckat, men det var skönt med ett lekrum.

Till tåget hem blev vi för andra gången denna dag välsignade med en taxi i sista stund. Tågresan hem vart smått hysterisk pga speedade barn. Men vi överlevde och kom hem tillslut med metro och taxi och ett kisstopp i tunnelbanestationens soptunna. Kineserna gör det och då kan väl vi med?!! I alla fall Felix.

Fredag hade jag planerat att stella skulle få åka till en kompis. Felix fick också åka till sin, så det var en riktigt lyckad dag.

Lördag sa barnen och jag hejdå till tjejerna och stack iväg på en marknad och felix kompis Jimmys kalas. Marknaden var meningslös, men stella hittade en ny lekkamrat, Tucker som vi inte kände innan, som hon fick stanna och leka med. Lycka. Det var t.o.m. så roligt att Tucker fick följa med oss hem några timmar när kalaset var slut och felix hämtad. Vi hade en skön eftermiddag i vår lägenhet i ensamhet. Det är jättekul med gäster, men också skönt när de åker. (inget personligt tjejer, det är så med alla, alltid)

Idag söndag var det barnens medverkan på sakramentsmötet. Detta innebar att jag hade tre timmar med härliga 4-åringar istället för två. Och jag måste säga att i slutet var jag lite trött på dem. Fast de var trötta också efter så lång stund med mig och mina tillsägelser.

Efteråt var vi bjudna till Grovers, en relativt nyinflyttad familj med barn som lekte fantastiskt med våra barn. Vi hade en skön stund, minus kylan i deras hus.

Resten av dagen har vi varit här och haft en bra dag.

Annars inget spännande.

johanna

Inga kommentarer: