måndag 7 januari 2008

FAQ

Vi kommer hem kl16 den 18:e januari. Här är lite kort info, så att vi slipper ta allt massor av gånger. :)

1. Vad har varit bäst? Det skönaste i Kina är nog möjligheten att ha en städhjälp. Det är obetalbart att kunna komma hem till ett helt rent hem varje dag. När jag städar själv blir det aldrig 100% utan kanske runt 70%. Men ayi tar hand om allt och fixar. Fantastiskt.

Det är också trevligt att kunna köpa all möjlig frukt till inget pris alls och ganska närodlad dessutom. Frukt och grönsaker är bättre här än i Sverige.

2. Vad är sämst? Jag ogillar hänsynslös trängsel, tex för att komma på bussen/tunnelbanan. I detta land tänker man bara på sig själv och möjligen sina närmaste. Det var många förvånade ögon när jag hjälpte en kvinna med ett stort lass skolådor på bussen.

Att ta sig någon stans när det regnar är nästan omöjligt, då alla taxisar är upptagna. Det är tråkigt att vara inregnad.

3. Känns det bra att komma hem? Japp! Jag är otroligt glad för att jag varit här. Men nu vill jag ha riktig vardag och framför allt skola för barnen. Men jag ser inte fram emot bensinräkningar och vattenräkningar på 100-tals kronor. Här är vatten, gas och el riktigt billigt. Inte som i Sverige. Och vi åker buss och taxi. Fast christopher ser fram emot att kunna köra själv och slippa dessa enorma bilköer.

4. Har du någonsin ångrat att du åkte? Ja. I maj när vi såg framför oss en sommar i en storstad varm som en bastu, då undrade vi varför vi var här. Och vid tanken på att barnen skulle missa en sommar av cyklande, skogsspringande o.dyl. Men så behagade ju sommaren i Sverige regna bort och det gjorde faktiskt min ångest lite mildare. Och så fick vi gjort en makalös resa till Thailand, som vi är jättetacksamma för, men aldrig kommer göra om igen. Thailand är fortfarande överreklamerat fast inte lika fruktansvärt längre. Det är som med förlossningar, man glömmer/förtränger det värsta.

5. Vad skall ni göra när ni kommer hem? Vi skall börja med att prova på att bo i Nynäshamn hos svärföräldrarna. De bor ju i VH och då står deras hus tomt. Det är dumt tycker vi och bosätter oss där och låter christopher gå klart juristlinjen. Både Stella och Felix har fått plats på skola resp. allmänna förskolan. Lycka. Och Kasper och jag skall försöka få så mycket gjort som möjligt innan de andra kommer hem. Jag hoppas på att få jobba var 3:e lördag på apoteket, men vi får se om de vill ha mig!

Inga kommentarer: