söndag 6 januari 2008

Söndag 6 jan -08

Ja, nytt år blev det även här. Och varje dag är en dag närmare hämfärd. Det känns bra.

Måndag, nyårsafton, årets största antiklimax. Vi tillbringade dagen med en utflykt till QiBao. Vi tog bussen dit och det var en miss. Jag tror nog att den resan tog oss 1,5 timme dörr till dörr. Ibland är tid värt mer än pengar. Men christian och evi fick i alla fall se kinesisk kanal, broar och konstig mat. Denna gång fick jag se någon som faktiskt åt på gristrynet som säljs grillat på pinne. Det var nästan så att magen vände sig utochin vid åsynen av hur hon gladeligen bet i näsan och tuggade. Fast, köttet såg helt ok ut, ungefär som ett fläsklägg.

Efter äkta kinesiskt åkte vi till Brilliance mall och äkta amerikanskt. Vi gjorde en tur på McD och Decathlon. Julrea och uttråkade barn var ingen höjdarkombination och gav noll shoppinglust.

Vi hann bara hem för att byta om och åkqa igen till vårt nyårsfirande hos Neels. Jag skulle stå för potatisgratängen och kände mig lite småstressad. Men efter 25 potatisar handslice:ade med osthyvel, så vart jag lugn och blev absolut nöjd med resultatet senare. Middagen var väl inte lika kulinarisk som vår nyår brukar vara J, men ändå helt ok och framförallt trevlig. (jared/mesh, jessica/josh, neels, christian/evi och vi) Jag lyckades också vara uppe utan alltför mycket ansträngning till tolvslaget. Barnen likaså. Men efter de få fyrverkerier som avfyrades, kineser firar inte årsskiftet, så bröt barnen ihop och det blev ett abrupt avslut och hemfärd.

Tisdag, en skön lång sovmorgon. Sedan åkte jag med jessica till tygmarknaden, barnen och christopher till poolen och de nygifta på utflykt.

Onsdag gick vi iväg till Shanghai Akvarium. Det var precis vad det låter som. Dyrt, 120kr per vuxen, men jättefint ända tills det plötsligt tog slut. Då kände man sig lite lurad. De hade dock en riktigt bra 155m lång rullbandstunnel man ”gick” igenom med olika avdelningar för olika fiskar. (Jag antar att hajarna kanske ätit upp allt annat annars.) Alla var fascinerade. Kasper satt på christophers axlar och i hajdelen när det kom en haj simmandes precis ovanför sa den otänkandes pappan: ”nu kommer hajen och äter i ditt hår”. Gissa vilken 2,5åring som blev helt hysterisk och grät ända ifrån tårna? Men trots traumatisk första genomgång så gick det bra att gå igenom en gång till. Vi ville ju se när hajarna skulle matas och tjatade in oss en gång till. (Vi blev faktiskt lite lurade på att rulltrappan upp ledde ut till en affär och inte hade någon tillbakagång till museet.) Ibland funkar det bra att spela ”jag-talar-bara-engelska-och-vet-hur-saker-skall-fungera-egentligen”-kortet.

Torsdag var jag hemma med barnen och tog det lugnt. Till middag var vi alla inbjudna till Jessica och Josh på hamburgare, gott och trevligt.

Fredag morgon, tidigare än vi vaknat, så lämnade christian och evi oss. De var tyvärr inte lika duktiga på att ta med sig massor av våra grejer som cecilia och micke, men vi uppskattade deras närvaro ändå! J (Detta med ensam smekresa är överreklamerat. Varför inte göra en trevlig semester med sina två systrar och deras familjer?)

Efter uppgång stack jag iväg med barnen för att lämna stella hos tucker och sedan komma hem och lämna killarna till christopher för att åka med jessica till tygmarknaden igen.

På kvällen så hade församlingen en liten avskedsfest för oss och Jones. De ringde mig på morgonen och frågade om vi kunde, så jag antar att uppslutningen var hygglig med tanke på det korta varslet. Det var en trevlig liten tillställning och lagom lång.

Lördag tog vi oss iväg till cirkusen norr om stan. Alla behövde köpa biljetter à 80kr, men det var värt varenda krona. Det var den bästa cirkus jag någonsin sett. Och allt var så barnvänligt och trevligt. Vita tigrar, sjölejon, hundar, hästar, clowner och roliga akrobater, det kan inte bli bättre. Förutom tiden kanske. Föreställningen höll på i 2 timmar och våra barn (de enda visserligen av alla i publiken) blev totalt rastlösa eller inspirerade av de flygandes akrobaterna, för sista tiden satt de allt annat än stilla. Men vi överlevde och kände oss glada. Vi lyxade med middag på food-courten och slapp diska! En fantastisk lördag för överkomlig peng. Det händer inte i Sverige.

Idag kunde man hoppats på att det skulle finnas en ny solstrålelärare till den nya klassen som började primär. Men det är här som hemma och jag får ta nykomlingarna dessa två söndagar som är kvar. Fast de nya är 3st, två som sitter stilla och en med myror. Det var betydligt lättare att hålla koll på och jag var inte helt slut efteråt. Jätteskönt! Så skall primär vara!

Till lunch idag hade jag bjudit in Zheng och hans dotter på pannkakor. De har visat uppriktigt intresse av att träffas igen (de ringde inför min pekingresa och sa till mig att ha varma kläder och ringde på jul för att önska god jul) och jag kan inte bara nobba sådant. Och min kära make lät mig hållas och på lunch kom de och en bonus, modern i familjen. Zheng och frun var inte så förtjusta i pannkakor, men provade alla tillbehör med mod och beslutsamhet. Mycket imponerande. Han var mest förtjust i kaviarn. Dottern gillade det desto mer och åt upp halva vår dyra jordgubbssyltsburk.

Resten av dagen har vi varit ute (ca 13grader varmt och soligt. Då kan man inte vara inne. ) och haft en trevlig familjedag.

Just nu sitter terroristKasper i badet och de andra två sover. Kasper beslöt sig för att inte vakna från sin sena middagssovning och nu kl. 21 får vi sota för att vi inte tvingade honom. Men han är ganska gullig. Speciellt söt när han sitter på toa och härmar sina äldre syskon och ropar: ”bajsat och kissat, snälla kan ni torka”.

johanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt sanslöst!För första gången har jag hittat hem till er. Ja, jag är inte helt med på 1900-talet, eller... Låter som om ni har det bra. Ser fram mot att träffas snart igen! Skynda, skynda! Linnes ska förresten börja på tvärflöjt denna vecka. När det krisar ringer vi dig, Johanna :)
Stora och många kramar från ett slaskigt Tyresö,
Anna