måndag 28 maj 2007

måndag 28 maj

Nu har det hänt. Det var oundvikligt och bara en fråga om när. Vi har fått löss. Jag antar att det finns en anledning till att nästan varje taxiförare kliar sig i huvudet jämt och ständigt, inte bara att de inte hittar vägen. Jag har småkliat några dagar och inte tänkt mer på det, förrän i morse när jag tittade på stella och det fanns massa småkryp i skallen på henne. Det är då man är glad för att vi inte har så stort här och att vi bara har 2 sängar, tvättberget blir inte oövervinnerligt.
Efter handling på carrefour och lunch på mcd, lämnade vi en sovande kasper hemma med pappa och tog elcykeln iväg till apoteket. Där förklarade jag att jag kliade i huvudet och då gav de mig ett schampo. När jag kom hem och slog på fass på nätet, så insåg jag att det jag så väl kände igen var fungoral, mot mjäll. Jo visst kliar nog mjäll oxå, men inte dödar fungoral oönskade parasiter. Så det var bara att åka tillbaka och förklara att kliet är orsakat av små djur. Efter mycket snack så berättar hon att de har medel mot detta för hundar och katter, inte människor. Men jag stod på mig och fortsatte att fråga vad man gör när människor fått sådant oxå. Hennes kommentar blev: "chinese medicine". Ja, det kan jag väl prova, i brist på annat. Vi gick upp en våning och kom till en intressant lukt och massa konstiga växtdelar. Jag köpte något hackat för 1,50kr som skall blandas med 1dl 52%-ig vitt vin som köptes på mataffären för 5,60kr. Detta skall dra till imorgon bitti och sedan skall jag sköjla håret med detta. Intressant. Men jag vill bli frisk nu!!! Så jag tog med mig barnen till Shanghai No1 Pharmacy, mitt downtown, på Nanjing Lu. Där gick vi och letade och vet inte hur många kineser som blev ett kort rikare på några blonda västerlänningar de såg på gatan. Men vi hittade tillslut rätt och hittade oxå ett schampo för den ringa summan av 5kr. Hemma kostar en kur åtminstone 75kr. (det är billigt att vara sjuk här! sedan vet jag visserligen inget om själva sjukvården. ) Men nu ikväll innan middagen har vi ialla fall tvättat håret med ett svidande medel. Och jag hoppas att vi blir kvitt våra oinbjudna husdjur.
johanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

stackars er! hoppas ni blir av med lössen!:D /mathias

Helena sa...

Stackare!!! Bli av med dem snabbt!