söndag 13 maj 2007

Söndag 13 May 2007

Jag har just ätit en magnum med crisp i chokladen för att ladda inför en lång stund framför datorn. Man skriver inte ihop en vecka i ett ögonblick. Och så skall man ju också formulera sig snyggt och ordentligt, så att inte alla svensklärare och språkbesserwissrar får ågren och slutar läsa eller, än värre, att min image(!) skulle befläckas.

Veckan har varit varm. Fortfarande går ändå kineserna i lång-ärmat/bent. Det är så att de tror på siffror. Ännu har inte datumet för sommarkläder passerats och då har man fortfarande vårkläder på sig, oavsätt temperatur. Intressant.

Tisdag var vi på pot-luck. Jag tog med mig köttbullar och potatismos. Jag har hittat en affär vid christophers skola som har nötfärs i sortimentet. (fast en intressant sort med 0% fett, så jag köpte lite superfet fläskfärs och blandade i) Mitt första försök till denna svenska klassiker blev ingen höjdare, men jag skall jobba på det. Jag saknar faktiskt köttbuljong. Det enda jag har här är ganska smaklös hönsbuljong som används i allt. Jag får leta runt lite. Det finns importaffärer där allt är hutlöst dyrt, men som har allt sådant man kan sakna i ett land som kina, tex deoderanter, oregano, philadelfiaost etc.

Efter maten så fick vi åka med en vän hem. Hon hade kläder hon ville bli av med och jag är ju inte den som tackar nej till lite begagnat. Vi fick två kassar och stella var i himmelen. Hemma sedan provade vi allt och två saker var storfavoriter, den rosa, blommiga baddräkten och den rosa, skira finklänningen. (Jag är inte höjdarförtjust i varken eller, men vi är i Kina så vem bryr sig?!!)

Onsdag hade vi lekgrupp. Som ny ansvarig drog jag hit alla, till vår ”fisken”. Denna lekpark har en stor fördel jämfört med andra parker. Det står 4 superstora träd på lagom avstånd och skuggar i stort sett hela lekdelen. I början av våren tyckte jag att det var synd. Nu förstår jag det geniala. Vi kan leka där, även när solen lyser. Andra ställen utan skugga är då inget att ha, det blir för varmt. Vi var ialla fall i parken en hel del mammor och små barn. De hade alla kul. Efteråt bjöd jag hem de två mammor (båda med bebisar) som bor i närheten på lite pannkakor à la johanna, dvs med grovt rågmjöl och finrivna morötter i. De var väluppfostrade nog att säga att det var gott. Dock ville de inte smaka på en med kaviar.

Torsdag var det meningen att vi skulle på museum med siebkes (även, av mig, kallade ”the germans” i kyrkan, för att särskilja dem från oss, den första svenska familjen), men viktoria mådde dåligt pga McDonald’s. Vi åkte istället till dom. Jag tog en ny väg med bussen denna gång, men fick sota för mitt försök i att hitta en bättre väg. Vi fick stå och vänta i 20 min på smutsens Mecka, den stora busstationen. Vart man tog var det smuts och damm. Så den vägen tar vi inte igen.

På kvällen tog jag kvällsledigt från barnen och stack ut. Jag har länge velat se HM här och gjorde slag i saken. Första veckan så hade de kö in, men inte längre. Och det såg ju ut som ett vanligt HM, t.o.m. samma priser. Det är dock lite för höga priser tycker jag, för att vara i kina. Vem vill köpa en kostym där för 1200kr, när man kan få en skräddarsydd för 450kr? På väg till bussen för hemfärd, så gick jag en bit längs Huaihai, shanghais Birger Jarlsgatan. Var 10:e meter var det en person, som med en välanvänd laminerad lapp, erbjöd varor till försäljning, ”bags, watch, shoes”. Det blev riktigt jobbigt tillslut. Enligt chistopher så erbjuds det kvinnosällskap med samma intensitet om man är ensam man ute på kvällstid.

På fredag kom äntligen den efterlängtade loppisen igen. Vi var ute i god tid för att inte missa guldklimparna som går i början. Och jag hittade en hel del bra kläder till barnen, tex några klänningar jag inte behöver skämmas för och shorts till felix. Stella fick dessutom en katt med riktig(?), vit, len päls och så hon var överlycklig, ända till dess att benet gick av på den. Men pappa har nu limmat med superlim och hon är glad igen.

På eftermiddagen åkte vi på museum med siebkes. Det heter kids discovery museum och såg inte ut att vara mycket på utsidan. Inne fanns det lite utställningar om rymden och raketer, det var lagom kul. Men på övervåningen fanns världens mest fantastiska lekrum. Jag blev alldeles lycklig av åsynen och oj vad barnen lekte. Det var ett stort rum med små avdelningar, en bank, ett sjukhus, en frisersalong, en scen, ett klätterträd, en affär, ett hem mm. Och blandat med detta fanns lite upptäckarleksaker. Helt otroligt mysigt och kreativt. Här kommer vi definitivt att spendera några till, regniga eller soliga, dagar.

Lördag morgon var det också tidig uppstigning och avfärd, till en ny loppis. Det var ett gäng grannar i ett område där vänner bor, som passade på att rensa innan hemflytt. Om möjligt var detta ännu roligare än fredagen. Jag shoppade massor av kläder till stella (kanske för mycket, men när allt kostar ca 10kr/st, så kan jag kosta på mig slöseri), så nu behöver hon inget mer. Vi hittade oxå ett lektält och en elvisp bl.a. Tältet var inget som stod på behovslistan, men att vispa socker och ägg poröst med handvisp, det har jag gjort en gång och aldrig igen. Vi fyllde hela bagageluckan på taxin på vägen hem och barnen lekte så lyckligt med sina nyförvärvade skatter.

På kvällen gav jag mig iväg mot metron för att åka till teatern (fast jag lyckades att kliva på fel buss och hamnade inte där jag tänkte, utan bättre). Detta var kvällen för att se BYU Young ambassadors ge en föreställning med Brodwayhits. Grand Theater var en maffig och jättefin byggnad i vit marmor och glas. Föreställningen var inte lika maffig och tyvärr missade man mycket känsla när de hoppade mellan olika musikaler och tog ett eller två nummer från varje. Det jag lärde mig av kvällens föreställning var att det är viktigare för mig att det är vacker musik, än att det är dans. Så jag blir snart en sådan där som lyssnar på klassisk musik i bilen. (fast detta med bilmusik är en ågren jag har, som också visar sig här i kina. Jag är rädd att jag missar något bra på radion om jag spelar en skiva i bilen och därför lyssnar jag sällan på egenvalda skivor, barnskivor spelas däremot ganska flitigt. Samma tänker jag om affärer här, jag kanske missar något om jag inte går in i varje jag går förbi och då blir det en för överväldigande uppgift, så det blir inget av istället.)

Dagen idag har varit trevlig. Vi var hos siebkes på tacomiddag (och jag insåg att jag saknar spiskummin, får leta efter det också.). Sen tog jag ledigt från kvällslägget igen och gav mig iväg till BYU YA fireside. Men eftersom vi är i Kina så kan de inte göra vad som helst och då blev det en liten minishow med inriktining på vänskap och kärleksfulla hem. Min enda recension till detta är: ”amerikanskt”. Jag var inte imponerad, men glad för ännu en trevlig utekväll med mig själv. Christopher skulle ju hellre dö än att gå på dessa föreställningar. Vissa saker ändrar sig inte, trots att man är på andra sidan jorden.

johanna

1 kommentar:

Villeosagamamman sa...

Den här lilla svenskläraren njuter iallafall väldigt av att läsa det du skriver - och det beror väl i och för sig inte i första hand på att din styckeindelning är så trevlig. Ditt personliga språk är så härligt att läsa, men framförallt är det roligt att ta del av ert äventyr.

Jag har inte testat pannkakor på grovt rågmjöl och morötter, men jag kan verkligen rekomendera pannkakor där en del av vetemjölet byts ut mot överblivet potatismos/potatisar som mosas fint. Mustigt och mättande! Man gör smeten mycket tjockare än vanligt och gräddar i plättstorlek (typ tre stycken lite tjockare orunda plättar i en vanlig stekpanna). Gott!

Ha det gôtt!
Katrin