onsdag 4 juli 2007

Mes blir tuff...are

Jag är världens sämsta förhandlare. Jag kan inte pressa någon till något, såvida jag inte vet vad ett bra pris är. Så jag har gjort min beskärda del av sämre affärer här. Och jag klandrar mig själv varje gång. Jag försöker att leva efter mottot: "ingen kommer att ge det till dig billigare om du inte frågar". Men det är ju sådant man kommer på efteråt.
I taxibilar har man oxå rätt att pruta, dvs betala mindre om de inte hittar eller tar fel väg. Viktoria är en hejare på detta, med rätten helt på sin sida. Härom dagen stormade hon ur en taxi och betalade inte en spänn. Taxichaffisen hade förvisso kört henne till en adress 4 km fel och hela tiden försäkrat att han visste vart han skulle, men fåniga jag hade väl säkerligen betalat lite.
Fast inte efter idag. Idag har jag gjort något som jag bara drömt om. Jag har skällt på en chaufför, på kinesiska! (En väldigt begränsad tillsägelse pga väldigt bristfälliga språkkunskaper, men ändå...) Vi skulle ta taxin i ösregnet bort till vår tunnelbanestation (våra 3 billiga paraplyer har decimerats till 1. God kinesisk kvalitét!). Han började köra på en väg som jag hoppades på var en supernajs genväg, men som visade sig vara en "lura-turister-väg". Jag som börjar bli ganska så haj på gatorna häromkring visste att min väg skulle bara kosta 11kr och inte 16kr som hans. Och idag så ville jag inte bara bita ihop och ta det, utan jag sa till honom "huashan rd, jiangsu rd, rakt fram, 11kr (fast på kinesiska förståss). Han spelade såklart oförståendes och sa att man inte kunde svänga, men det kan man visst och jag sa igen min förklaring och sur var jag oxå. Då så fick jag tillbaka växeln på min hundring på en 11kr-färd. Så jag vann! Jag var nästan lite förvånad när jag gick ut. Jag visste inte att det gick, att jag oxå kunde. Men där stog jag på gatan i regnet med mina tre barn och 5kr extra i fickan. Det är inte så mycket, någon glass eller en hel del tuggummin, men idag var det principsaken. Och så slapp jag vara arg hela dagen.
johanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

bra jobbat! jag missade tydligen ert telefonsamtal!:( men vi får prata nån annan gång så jag får höra barnens kinesiska-kunskaper!
patric hancke har fått sin missionskallelse till Grekland förresten! ha det bra! vi saknar er!/Mathias

Anonym sa...

Nu är det bara timmar kvar. Har träffat Cecilia i fredags och fick en kasse med Ahlgrens bilar och Klorin!

Vi hörs snart.

Marcus och Ulrika