söndag 22 juli 2007

Söndag 22 jul -07

Vi har haft en varm och fuktig vecka med trevligt sällskap. Marcus och Ulrika kom hit måndags morse när jag som bäst försökte att småstäda lite för att det inte skulle se helt tajkon ut. Det är dock svårt att motivera en bra städning när jag betalar någon annan att göra det för mig, så all disk fick vara kvar. Kanske den blivit gjord om kungen kom, kanske…

Efter en lång, sen frukost, lite dusch och installering så åkte christopher med gäster på den obligatoriska första utflykten, den till tygmarknaden. Barnen och jag åkte till poolen och njöt av vatten och parasoll. Middag var grisöron och stekta nudlar, alltid en höjdare.

Tisdag gjorde vi en gemensam utflykt till ett möbelställe, en affär som sålde restaurerade antika kinesmöbler, alla jättefina såklart och inte hutlöst dyra. Jag har sett betydligt fulare skåp på ikea för samma pengar. Men att springa runt i affärer är inte barnens grej. Jag tröttnade snart på att jaga dom och satte mig på bussen till… poolen. Vi har hittat ett mackställe precis bredvid som säljer subways/panini-mackor för 22kr. Det blev en sådan lunch igen, dag 2 med ”tuna on whole grain”. De andra åkte istället vidare till en möbelfabrik på WuZhong lu. Där gör de kopior på gamla möbler med gammalt trä. De köper upp trä från hus som rivs, därför att det är hårdare och inte spricker i möbeln. (vill ni veta mer så får ni fråga christopher! J )

Onsdag hade vi en dag vid poolen tillsammans. Det var jättetrevligt. Christopher och marcus fick fina röda axlar. Man skall alltid acceptera solkräm när det erbjuds!

Torsdag så bestämde sig gästerna för en tur till yu garden. Jag bestämde då en lekdag med siebkes, som barnen så länge frågat efter. Siebkes ville såklart bada, så det blev ännu en pooldag, fast med svenskt sällskap till barnen. Lycka!

På kvällen hade vi ayibarnvakt. Vi vuxna åkte på schysst koreansk restaurang. Den var byggd över en väg, mellan två byggnader, 3 våningar upp. Den var inredd med stålbjälkar, lite betong och en stor, svart pool i mitten med en plastbuddah upplyst. Låter kanske inte så snyggt som det var i verkligheten. Men maten var god. Det är plockmat som alla delar på. Jag tycker att det är trevligt. Då slipper man problemet med att känna sig dum/ociviliserad när man smakar på de andras mat. Vi beställde blandade rätter med svårdefinierade smaker. Men det var gott och annorlunda, fin omgivning och trevligt sällskap.

Fredag gjorde vi en kort utflykt till QiBao, den gamla kanalstaden. Varje dag har varit varmare än föregående och denna dag var hysteriskt varm. Jag hörde en kille i telefon säga 110F. Det stämmer nog inte, men det var inte långt ifrån heller. Vi gjorde promenaden på 500m till området, tittade, tog bilder, en liten stros och var helt döda. Det ända som gick att tänka var: ”POOL”. Vi knödde in oss alla i en taxi, 4 vuxna/3 barn, gav taxichaffisen 10kr i muta och åkte mot poolen. Jag tror att chaffisen snålade på AC:n, för det blev inte direkt svalt i baksätet. Jag har nog aldrig svettats så kopiöst. Det blir inte heller bättre av att ha klängiga och trötta barn i knät. Så när jag hoppade ur bilen så var det nästan svalare ute. Fast det höll bara i sig något 10-tal meter. Jag gick hemom först för att hämta solkräm, simglasögon, köpa dricka och lägga beställning på …mackor. Dag 5 med tonfiskröra. Inte lika gott längre. När jag väl kom fram till klubben, så hade solen gått i moln, i ganska läskiga moln, så solkrämen var ju onödig. Vi hade en skön nedvarvning i kanske 2,5 timme, tills regnet kom. Och då kom det, som alltid, ordentligt. De andra hoppade i vattnet och jag försökte gömma mig under parasollet, tills vakterna tyckte att det fick vara nog och körde upp alla ur vattnet och sa att området stängde. Då sprang vi in i inomhuspoolen ett tag och stack sedan ner till spa-avdelningen. Det var vårt första besök där, och det var en fin avdelning (män/kvinnor var för sig) med en varm pool med 8 bubbelmunstycken (jag vill inte kalla det jacuzzi, men det gör de) och en kallare stillastående pool. Det var skönt. Stella tyckte att det var för varmt i det bubbliga vattnet och kasper ville helst leka hund. Vi tillbringade en timme här och när vi kom ut hade regnet slutat och det gick att få tag i en taxi. De andra åkte hem, Ulrika och jag åkte cykel istället till Nail+ och gjorde en pedikyr. Alltid lika trevligt att få bebisfötter. Det är en bra present att ge presentkort på. Middag/kvällsmat var småkall pizza.

Strax innan vi skulle lägga oss vaknar Felix upp med ett skrik och ställer sig i hallen och kissar på sig, samtidigt som han kräks. En fantastiskt kombination! Annis snack om solsting börjar göra sig påmint.

Lördag morgon vaknade alla upp lite halvkassa i magen. Stella och felix har båda feber också, ganska hög. Så barnen höglund får utegångsförbud och det köps en massa dricka och glass. Marcus och Ulrika åker själva till tygmarknaden, jag fixar och lämnar mat till Julie som blivit kejsarsnittad och fött en dotter, christopher är hemma med barn som dricker läsk och kollar på film. Tack och lov är kasper ok. Det var nog så att utflykten till QiBao tog hårt på de stora, promenerandes barnen. Och så vet jag att de drack för lite. Men att det kan gå så snabbt.

Eftermiddagen var lugn och skön, trots fullt hus. Kl.18 så lämnade våra gäster och christopher. Det var nu slut på det roliga och hemfärd på gång. Christpher skulle däremot vidare på ”killkväll” efter avsläppet på tågstationen.

Idag, söndag, har varit en lika sjuk dag för barnen. Massor av glass, dricka, chips och film. Man kan köpa alvedonsuppar här, 10st för 4kr, och även hederliga kvicksilvertermometrar för 5kr/st.

Jag har börjat få resfeber inför thailandsresan och undrar om vi är dumma. Det är meningen att vi skall resa på onsdag. Så det är att hoppas på att barnen blir friska snart.

johanna

Inga kommentarer: