söndag 15 juli 2007

Söndag 15 jul -07

En varm och svettig söndag till ända. Jag har haft nackspärr hela dagen. Det fungerade ändå bra att vara pianist på sakramentsmötet och att jaga 4-åringar på primär. Hela resten av dagen har jag gått med dubbla halsdukar (t.o.m. konstigare än kinesiska personer som vägrar byta från långbyxor och finskor) och stängt av AC:n. Min förhoppning är att jag skall vara bra imorgon när våra nya gäster kommer. Vi får fint besök av Marcus och Ulrika Samuelson. Christopher och Marcus var klasskamrater på gymnasiet i Tensta. De har med sig ost och kaviar till oss. Lycka för oss alla!

Veckan som gått har varit en bra vecka.

Måndag morgon vaknar barnen ivriga på att bada. Det tråkiga är att utomhuspoolen öppnar kl.11.30, så man måste frysa ett bra tag först i inomhuspoolen. Efter badet tog vi bussen hem till Siebkes och blev bjudna på lunch och lek. De har ett mycket finare hus än oss och också större. Det är därför bra mycket trevligare hos dem än oss. Men vi bor mycket närmare stan!

Tisdag morgon vaknade stella upp med halsont. Det regnade dessutom ute, så vi bestämde oss för en ordentlig inomhusdag. Jag har svårt för att vara inne hela dagar, jag blir tokig. Men detta var en fantastisk dag och allt berodde på min inställning och att jag hittade på intressanta saker för barnen. Jag tog fram tidigare nämnda Montissoribok och hittade bra idéer på sysselsättning; vi ritade av vår kropp, vi lagade mat tillsammans, vi talade om årstider och månader, vi bakade, vi spelade spel och pratade. Och alla var glada och nöjda. Helt otroligt. Dagens gulligaste händelse var när vi skulle baka banankaka och felix skulle fixa bananen. Han la den på bordet och tryckte på den med händerna. Glad ropar han:” mamma, jag mosar bananen!” Det var då undervisningen om tallriken och gaffeln kom in i bilden. Men kakan blev god ändå. Här har folk gärna i lite chokladbitar. Det blir gott!

Onsdag var en utflyktsdag. Rob, som fick en ledig vecka från jobbet, men ingen tidigare flygbiljett hem till familjen, ville ta med oss i sin företagssponsrade bil till HangZhou. Vi har ju varit där innan och hälsat på Brian och Sarah, men då såg vi inte så mycket. Denna gången såg vi massor. Rob var om möjligt ännu mer effektiv än jag. Första utflykten hajkade upp många trappor (vilken nytta har man då av en vagn? Jag tänker inte påpeka igen att värmen här inte är att leka med och att det är fuktigt till tusen…) till en munk med lejon uthuggd i ett berg. Det kändes lite snopet när man läste på skylten att den var gjord 1984, lite väl nyproducerad, men ändå en extra turistattraktion. Efter det så åkte vi till den berömda sjön. Och det var så vackert som beskrivs. Där vi anlände gav mig känslan av franska rivieran. Vi tog en båttur ut i sjön med stopp på några av alla sevärdheter runt omkring. Det var fina ställen, men med ett öronbedövande ljud. Överallt där det finns många träd, så låter det enormt mycket av djur, kanske en sorts gräshoppa, såg mer ut som skalbagge, ca 5cm lång. Helt otroligt högt. Som publiken på ullevi.

Efter att vi blivit strandade på sista anhalt och förgäves letat taxi eller buss tillbaka till bilen hittade några vänliga kinesturister en person med minibuss som körde oss tillbaka för 50kr. Fantasiskt skönt efter så mycket svett och promenerande. Här var jag ganska nöjd, klockan var ungefär 17, men vi begav oss vidare på sight-seeing till ett område med massa buddistiska figurer uthuggda i berget. Vi kom precis efter stängning och en, vad vi trodde enbart trevlig, man tog med oss runt och visade oss det mest kända innan regnet började att ösa ner. Det var ett makalöst område, supertufft och jag önskar att jag hade mer tid där och en bärsele. Det skall vara jättespännande att klättra upp i bergen där och vandra runt. Men vi fick nöja oss med grottorna. Det visade sig tillslut att mannen ville ha 150kr och vägrade att gå ur bilen annars. Det kostade oss kanske 40kr mer än att göra det på egen hand, men det tyckte jag dock nog att det var värt. Efter detta var vi alla utsvultna och rob började att prata om pizza. Det är inte lätt att hitta pizza i detta land om man inte talar språket, men tillslut såg vi en välbekant skylt och stannade. Vi åt supergod pizza på Papa John’s och blev alla mätta, belåtna och glada. Resan hem bestod av en halv omgång 12 dansandes barbies och en omgång madagaskar. Jag vet inte hur mycket barnen såg, jag somnade tidigt.

Torsdag tänkte vi ta det lugnt. Detta skulle vara christophers första dag hemma på sitt sommarlov, sista provet gjordes i tisdags. Vi började med en tur till carrefour. Felix har tjatat om ett cyklop och jag tänkte vara en snäll mamma. Väl på affären blev han störtförtjust i ett set med såpbubblor och valde detta istället för cyklopet. Snopet tyckte jag, men ville inte köpa båda. Någon gång måste han lära sig att välja och stå sitt kast (är 4år för tidigt???)

Efter en resa hem på fullknökad buss, så packade vi snabbt in allt och tog badgrejer och hoppade i en taxi. Viktoria hade annonserat sin ankomst till poolen och vi ville komma före för att kunna hjälpa till med inskrivning och sådant tjafs. Barnen hade en fantastisk eftermiddag med sina vänner i vattnet. Först var vi nästan ensamma där och ”förstörde” lugnet för 3 solandes kvinnor. Men efter ett tag kom en hel simskola och vårt lugn och ro vart som bortblåst. Poolen har en liten rutchkana (den enda i centrala stan!) och är kanske 90cm djup. Felix kan stå på tå och nå upp över vattenytan med munnen. Han badar helst utan puffar. Stella är lagom stor och övar på att simma hela tiden. Kasper gillar att plaska i den grunda delen, för där slipper han också puffar. Han provade en gång, utan min tillåtelse, att försöka i den djupa delen utan flythjälp. Som tur var så var jag i närheten. Han vart både rädd och ledsen.

Fredag var ännu en regnig dag och stella klagade igen på halsont. Vi var hemma och fick besök på eftermiddagen av mamma Littly, Cian och Aoife, de svensktalande irländsk/malaysierna. Cian är en fantastisk lekare, så barnen hade superroligt och inte en gång undrade de vad de skulle göra.

Lördag vaknade vi till en sval morgon. Det är inte ofta som det händer, så vi bestämde oss för att göra en utflykt. Vi kan hänga vid poolen när det är varmare. Vi beslöt oss för att ta en tur till Shanghai Zoo. Detta är ludwig siebkes favoritställe, så vi slog dem en signal och hade därmed utflyktssällskap. Zoo:t var ett enormt stort område med många djur. Det var på inga sätt lika litet och tarvligt som skansen, men det låg ju också i förorten. Fast vissa delar var mindre tilltalande, som tex hundarnas (en utställning med massor av olika hundraser) små betongburar som luktade kiss. Hemskt otrevligt och hundarna såg inte heller glada ut. Inte heller har jag sett så tarvliga påfåglar förut. En eller kanske två långa stjärtfjädrar hade de, resten var kvistar. Där står Nolhaga parks påfågel sig bra i konkurrensen. Sedan var det också en intressant utställning av guldfiskar i massa olika akvarium, kanske ett 15-tal. Jag förstår fortfarande inte vad det skulle tillföra mitt djurtittande med att det var så många akvarium, när det var exakt samma sak i varje, dvs guldfiskar utan växter. Fast vi fick se elefanter, söta giraffer, sovandes tigrar och lejon, konstiga björnar, roliga apor och en gorilla bl.a. Barnen hade kul, men jag undrar varför man vill åka på safari. Jag känner inget sug över att behöva se allt detta igen, oavsett om det är i naturligt tillstånd. Fast det är klart, om någon sponsrar en resa till sydafrika för att jag skall blogga därifrån, så kan jag tänka på det…

Thailandresan kryper närmare, stella vill lära sig att läsa, vi har förnyat vårt pass med 6 nya månader, vi äter vattenmelon för 2kr/kg dagligen, vi svettas, stella vägrar att somna på kvällarna, ”skall bara säga en sak till…”, kasper trivs med att vara mer förstådd, vi har dansat till ”lightning mcqueen”-musiken och barnen är helt lyriska, helst skall det vara så högt att väggarna skakar och då önskar jag att jag bodde i hus istället, numera äter barnen inte frukost längre eftersom de äter ordentligt med kinalagad svenskmat. Livet är härligt.

johanna

1 kommentar:

Helena sa...

Era lyllosar! Ät lite vattenmelon åt mig också. Visst är det billigare nu men inte 2kr!