torsdag 28 juni 2007

Lite tankar

Tack vare min hustrus pålitlighet och ansvarskänsla så har jag inte haft samma press på mig att knappa ner mina egna tankar och upplevelser här. Vi börjar närma oss halvtid här i mittens rike och det är då man börjar reflektera en del över vad man varit med om hittills. Mycket av det som från början var spännande och gav mersmak har tappat sin lockelse, samtidigt som man hela tiden upptäcker nya saker att förälska sig i. Vår hjälpare som städar och även lagar vår mat är en fantastisk människa som kommer hit och gör ett mycket gediget jobb fem dagar i veckan. Hur bra det än är så är det numera bara en i familjen som äter det som ställs fram utan att gnälla. Johanna har hur som helst gått med på att vi ändrar vår hjälpares uppgifter så att hon slipper förse oss med mat framöver. Men för att Johanna skulle gå med på det så innebär det att jag själv kommer att behöva slänga ihop middag framöver. Hemma är det väl inget problem, men faktum är att det inte är helt lätt att få tag i allt man är van vid att ha till hands här. Hur lagar man husmanskost utan falukorv?

Värmen här börjar bli både påtaglig och besvärande. Ja, jag vet att ni har haft ett par varma dagar, men kom igen när det som kallast under natten kanske går ner till 27 grader. En solig dag här innebär med säkerhet värme över 35 grader. En mulen dag kan man vara glad om det inte blir varmare än 33 grader. Och då har vi ännu inte kommit in i den varma perioden. Lägg därtill en luftfuktighet motsvarande en ångbastu så kanske ni får en känsla för hur det är här. I morse tog vi bankkortet med oss till Ambassy club (nej de har inte fattat att de stavar fel), där vi släppte iväg ett antal hundralappar mot att vi får komma och hälsa på i ett halvår. Mitt i stan på en av de finare shoppinggatorna har de en resort som är riktigt duglig med rejäl utomhuspool, inomhuspool i 25metersklassen (fast jag skulle vilja mäta den nån gång) och väl utrustat gym med tillhörande spa-avdelning. Så nu kommer livet att bli ännu lite bättre här, och jag börjar undra över hur det kommer vara att komma hem till Sverige utan bekvämligheterna vi vant oss vid här. Angående värmen så har vi idag beställt biljetter till Thailand, och det för att undvika hettan! Så vi tar våra badbrallor, baddräkter och simringar och flyttar till stranden nästan hela sommarlovet.

Vi tycker det är roligt här men det förhindrar inte att vi saknar Sverige med allt vad det innebär. Men jag kan verkligen rekommendera alla att försöka komma loss från det vanliga och göra något lite galet. Det känns verkligen som om vi gjort en rejäl omformatering av vårt liv genom att komma hit. Nya perspektiv gör livet rikare. Vi har aldrig ångrat att vi åkte iväg, däremot så har vi släppt tanken på att förlänga vår vistelse här. Mitt tips är att strunta i renoveringen av badrummet, köket eller altanen och ta flyget någonstans långt bort. Brasilien verkar ju spännande.

Christopher

2 kommentarer:

Helena sa...

Det låter så härligt! Thailand en hel sommar - nästan!! Kanske ni ska kolla med Therese mamma som har sitt hus där nånstans ståendes tomt nu. HOn är ju bara där nov-nångång på våren. Kan vara värt att kolla kanske.
Hoppas att Ambassy Club är till stor belåtenhet!

Anonym sa...

yeah man! hoppas ni har får det trevligt i thailand! (jag får föreslå att åka till Brasilien;D) nerå! Sverige är ju faktiskt bäst så sen när ett år har gått får ni faktiskt trava tillbaks till Sverige för vi saknar er här! ha det bäst! //mathias