onsdag 31 januari 2007

Skymning på savannen

När det börjar skymma här i Shanghai byter staden till viss del skepnad. Gatukorsningen där vi bor, som normalt inhyser ett snabbköp, ett café, en godis och tobaksaffär och ett par barer, får precis som vattenhålen på savannen besök av en del skyggare varelser när ljuset börjar slockna. På dagen arbetar ett par killar med att hålla reda på oss fotgängare. Detta går till på så vis att när det slår om till grönt så signalerar trafikövergångsövervakarna med händerna att vi nu kan gå över. Personligen så drar jag mig för att springa över gatan när det är rött då en av dessa herrar står och stirrar argt på oss fotgängare. Vid rusningstid så höjs säkerheten ännu något i form av en poliskonstapel som anländer och placerar sig mitt i korsningen viftandes och visslandes. Korsningen är nu rejält tryggad och även bilisterna, cyklisterna och bussarna sköter sig med konstapeln i korsningen. Men när trafikpolisen stoppar visselpipan i bröstfickan och kliver på sin tvåhundrakubiks Honda så är det upp till alla inblandade att komma överens på egen hand. Det är också när poliskonstapeln och trafikövergångsövervakarna går hem för dagen, för att inmundiga en skål nudlar hos hustrun och familjens enda barn, som de ljusskyggare varelserna gör entré på skådeplatsen. En kille ställer upp en grill som mest liknar en stupränna där han håller igång en ständigt glödande kolbädd. För två spänn får man ett mycket gott grillspett med fläskkött starkt kryddat. Två olika försäljare av DVD-filmer ställer upp sina stånd bestående av en ganska avancerad konstruktion uppburen av en till synes trettio år gammal cykel. Det verkar som om de tävlar om att komma först till sidan av korsningen som härbärgerar snabbköpet. Hos dessa herrar köper man filmer för sju spänn styck. Jag hoppas att jag inte gör mig skyldig till något brott när jag nu erkänner att jag faktiskt köpt ett par filmer av dessa herrar. Av de fyra filmer jag införskaffat har alla varit av mycket hög kvalitet. En av filmerna har dock inte riktigt levererat vad vi förväntat oss. Det är nämligen så att ingen i hushållet är särskilt duktig på ryska, problemet hade kunnat avhjälpas om vi kunde läsa den kinesiska textningen. Men en film av fyra är väl inte så pjåkigt, dessutom har jag inte ens orkat bry mig tillräckligt för att reklamera filmen eller sätta mig in i hur den kinesiska konsumentköplagen skulle kunna användas i det här fallet. Varje kväll som jag beger mig över gatan för att införskaffa något från snabbköpet, så avböjer jag artigt men bestämt varje invit från män i skinnjackor som vill att jag ska komma med dem för att träffa kinesiska flickor som enligt deras egen utsago är mycket skickliga massöser. Det finns inte någon tvekan om att de har en annan och mer liberal syn på vad massage innebär än vad min vän och sjukgymnast Daniel Jusinski har. Det ska dock tilläggas att det aldrig är det minsta hotfullt här i Kina, och det här är ju dessutom bardistriktet. Men innan det här blir för långdraget ska jag plocka ihop två och femtio och springa ner och köpa mig en halvliter kall Diet Pepsi på Lawsons.

Christopher

Inga kommentarer: