onsdag 31 januari 2007

Tors 31 jan -07 (även 10-årig bröllopsdag)

Denna dag var vi, ialla fall jag, laddade för en play-date med våra vänner, de amerikanska mammorna. Först åt vi härlig frukost med vårt nyinskaffade knäckebröd. Vi firade lägenheten igår med att åka en sväng till IKEA och äta köttbullar, köpa bröd, godis (en påse bilar kostar 7,50kr. Slå det ica maxi!) och kaviar. Även en hommare och ett paket verktyg åkte ner i påsen. Min billigaste shopping på ikea någonsin. Det kommer väl bli dyrare framöver... Jo frukosten, knäckebröd här är ett måste. Det finns så lite fibrer i nudlar och ris. Vi har alla lidit av detta.

Men play-daten var i en mall. Konstigt tycker väl jag, men det var ett riktigt lekrum med mycket kul för barnen. Felix hittade snabbt kompisar. Han snackar på och fattar inte att ingen förstår. Stella hade oxå kul. Det var alla trevliga mammor och vi hade en bra stund. Jag kan nog trivas där om de låter mig. Men oxå göra mig fattig! Lunch med dessa på ett försök till amerikansk diner kostade mer än 20 rätter kinamat. Men det var god milkshake, om det nu rättfärdigar något. Så nästa gång föreslår jag nog McD ändå.

Att försöka handla något i en affär som ica maxi fast på två våningar, tar verkligen hur lång tid som helst. Men stella och felix var hanterbara och vi klarade oss helskinnade, om än rätt svettiga (denna 13-graders dag i svart dunjacka). Vi fick även köpt nagellack till stella i rosa glitter, ett försök till att sluta bita på naglarna.

När vi senare kom till parken så träffade vi en svensk familj på besök hos en brorsa. De hade en son på 5 år som stella och felix med en gång lekte med. Vi satt och snackade och de var hur trevliga som helst. De var desperata efter saker att göra här med barn och jag är desperat på sällskap, så min vana otrogen så bjöd jag hem dem på middag till vår nya lägenhet på måndag. Det slog mej ikväll att jag inte ens bjudit in trevliga grannar hemma, men här en främmande familj från lekparken. Utlandet gör en konstig...

Nu sover barnen och christopher har plockat upp ett gäng nya välproducerade och paketerade DVD-kopior. Skall väl ge honom de nyinförskaffade innetofflorna i någon sorts present. (Det är riktigt dyrt med elektricitet här och alla behöver innetofflor. Vissa har visserligen dessa även utomhus, men då är de även gärna iklädda en rutig pyjamasliknande outfit.) Vi har en överenskommelse om att vi inte behöver fira detta år något speciellt heller. Egentligen har vi tummat på att fira 10 år på gondolen, men vi är en bit bort.

Johanna

Inga kommentarer: