torsdag 29 mars 2007

Vi är tillbaka

Plötsligt en dag (igår) så var det återigen möjligt att se vår blogg igen. Så nu har vi återigen kniven mot strupen att skriva nya små inlägg. Jag imponerar numera lätt på besökare från Sverige med min kinesiska. Däremot så tar det inte lång tid att förstå att min kinesiska är begränsad till att åka taxi, beställa några enkla maträtter och pruta på prylar. Men trots detta så går det framåt och hoppet om att kunna hantera kinesiska i framtiden har åter tänts. Jag har numera ett kinesiskt namn. Min lärare tyckte att Christopher var lite svårt att uttala och frågade om jag inte ville ha ett kinesiskt namn. Jag förklarade att mitt efternamn betyder något i stil med ”high grove” hon fattade att det handlade om träd och högt upp i alla fall. Namnet är Lin Kunlun och är tydligen mycket manligt och bra. Lin betyder skog och Kunlun är ett namn på ett stort berg som Yiangtse börjar vid. Så mina klasskamrater kallar mig numera för Lin Kunlun och det tog faktiskt bara några dagar för mig att vänja mig. Några av mina kamraters namn är lika passande, min vän från Senegal som normalt heter Iba heter numera något som direkt översatt betyder ”compete rock” tydligen mycket passande enligt Iba. Vår Colombianske vän vid namn Felipe (som får utstå fler kokainskämt än vad som kanske är sig börligt) heter mycket passande ”flying high”. Men jag kan med gäldje rapportera att jag redan fått användning för mitt nya namn då det kommer att stå på mitt kinesiska körkort som jag är mitt i processen att skaffa. Med detta så lämnar jag er nu för att ta hand om våra första svenska besökare i form av Annis och Hans. För er som känner Hans så kan jag meddela att han redan första dagen köpte ett par skor och då är det trots allt nio dagar kvar.

Lin Kunlun

Inga kommentarer: