söndag 8 april 2007

Sön 8 apr -07

Det är kul att ha gäster. Barnen har varit överlyckliga och det är skönt att ha vänner från förr. Men vi har väl insett att det inte blir så privat som vi hoppats på att sova här. Fast det finns också värre problem i världen…

Min och barnens vecka började i väntan på de andra i peking. De kom tidigt tisdag morgon och förgyllde vår tillvaro. Christopher hade handlat fina presenter till sina älskade; kasper fick en handklapparplastgrej, felix en kroksabel, stella en påse med glasbitar och jag en kavel. Vad mer kan man önska efter en semester? Och allt för den ringa kostnaden av 8kr.

Tisdag morgon anlände också siebkes från sverige. Jag var med och fixade täcken och lakan i min kinesaffär. Viktoria är redan bra på att pruta, så det blev ett bra pris.

Resten av veckan har vi försökt att trycka in så mycket av allt man måste göra här för anna och hans. Jag och barnen kan ju inte vara med överallt och de tycker framförallt inte om att shoppa lika mycket som hans. Men några saker gjorde vi tillsammans, som tex QiBao, en kanalförort. Det sparade oss resan 2 timmar iväg med buss för att se kanaler. Ut med vår bussen i förorten och där bland allt fult fanns lite gammalt kvar. Det skall finnas ett buddisttempel där oxå, men det missade vi. Men vi fick se broar och trånga gränder där de sålde gristrynen på pinne.

Vi var i Pearl city, fejkmarknad på bottenvåningen och allt inom pärlsmycken på andra våningen. Anna shoppade loss. Jag själv måste ta kvinnligheten lite pö om pö. När detta stängde kl.21 och vi åkte hem, så gick vi ut igen. Denna gången lite piffiga och till en jazzklubb, där de hade ett liveband och vi fick bordet längst fram bredvid den kedjerökande ljudteknikern. Tack och lov för svenska rökförbudet! Det var kul att vara ute så, att känna sig ”ung” igen. Men också mysigt att komma hem och pussa barnen.

Anna och jag provade en annan massage. Hon tog oljemassage och jag en vanlig. (min kille var blind. Massage är en poppis bransch att ge sig in i om man har synsvårigheter.) Min massage var varken till eller från, annas fantastisk. Men så provade christopher och hans samma som anna, hans gillade det, men christopher får en svart blick i ögonen när han pratar om upplevelsen. Så jag antar att allt är väldigt individuellt.

Sista kvällen skulle vi klämma in en manikyr. Vi åkte runt hela området och lite till på vår cykel på jakt efter en salong med tid. Tillslut fann vi en och en timme senare hade vi fina franskmanikerade naglar. Det känns lite konstigt, samtidigt som jag kände att jag faktiskt smälte in lite bland andra shoppare på vår fancy shoppingmall igår när jag handlade blöjor. Intressant vad lite nagelvård kan göra!

Barnen är överlyckliga för de nya vännerna som anlänt. De älskar att prata svenska och att bli förstådda. Jag hoppas att lyckan kan bli ömsesidig och inte ensidig som nu. Vi får se…

johanna

Inga kommentarer: