söndag 9 september 2007

Söndag 9 sep -07 / Tillbaka till vardagen

Vi är jätteglada att vara här igen. I måndags, på väg hem efter vårt misslyckade museibesök, det var ju måndag och stängt, tänkte vi båda hur mycket vi trivs med att bo här. Det är fantastiskt. Det finns något i varje hörn, tar aldrig slut, somnar nästan aldrig och känns in i märgen. Jag undrar om vi kommer att få lappsjuka i Nynäshamn. Men så tänker jag att anledningen till att vi gillar detta så mycket är nog för att vi är så flexibla. Så Nynäshamn kommer nog att bli precis så underbart som vi drömt om alla år sedan svärföräldrarna flyttade dit. Det är ju konstaterat att de har fler soldagar där än i övriga stockholm.

Måndag var alltså ett misslyckat museibesök. Fast christopher vart nöjd som fick köpa nya lika dana byxor som de som fick tuschfläckar i thailand.

Tisdag var nystart på skriftgruppen. Efteråt följde vi med Mila och Misa till ett lekrum i Cloud9 Mall. Det var inte stort, men desto renare, nyare och ljusare. De hade dagsljuslampor där, en höjdare. Det fanns också 2 nätrum med stora eller små ballonger som flög runt mha en blåsandes fläkt. Barnen tyckte att det var jättekul och har snackat om detta ställe hela veckan.

När vi kom hem så var ayi här hemma och städade. Vilken glädje att se henne. Inte bara för att hon gör så rent och fint, utan för att vi tycker om henne. Hon lyckades nästan vägra ta emot mina beställda snöbollar, som vi ville ge som tack för att hon stannat hos oss, trots lång semester i sommar. Men precis innan jag skulle säga: ”men tusan ta presenten”, så gav hon med sig. Tänk att det skall vara så svårt. Då gillar jag den europeiska stilen med bara en eller två ”nej-men-inte-skall-du…” innan man gladeligen accepterar.

Onsdag var lekgrupp. Vi var riktigt många hemma hos Lisa Harman och mina barn är såklart äldst. Fast stella leker bra med alla flickor, oavsett ålder, och killar också för den delen. Efteråt tog vi en taxi till Decathlon i Brilliance Mall för att se om de hade bra grejer på rea. Bra grejer fanns, men ingen rea. Vi återkommer senare.

Torsdag gjorde vi ett nytt försök med museet, Shanghai Sience and Technology Museeum. Anledningen att vi ville dit är för att det skall finnas en häftig helikopterfilm där. Jag trodde att den visades utanför, men så var det inte. Vi var först tvungna att lösa entrebiljetter till museet och sedan gå in på filmen. När vi satt på filmen så var det närmaste helikopter vi kom ett flygplan som åkte tvärs över himlen. Vi förstod att det var helt fel film. Men vi satt ändå kvar och tittade på en film om kometer och rymden med kinesisk berättarröst. Barnen var intresserade och jag hittade på så gott jag kunde. När filmen var slut stövlade jag ner irriterat till biljettluckan beredd på en fajt. Men de insåg sitt felsteg och gav mig snällt pengarna tillbaka. Jag blev så tagen på sängen att jag inte frågade efter själig ersättning, utan ”fegade ur”. Men vi hade ändå en trevlig dag med bla en avdelning uppstoppade djur som var helt otrolig (Jag antar att en stad på 20 miljoner invånare kan sätta upp en utställning 7000 gånger bättre än Nationalhistoriska i Stockholm), regnskog, lekrum och experiment.

Fredag vaknade vi till en solig dag. Vädret här är nu superskönt. Det är inte fuktigt längre, men lagom varmt för t-shirt och shorts. Vi bestämde oss för en dag vid poolen. Den har dock hunnit med att bli kall och lite ogästvänlig. Det var vi och några andra tappra badande, men inte fler. Efter en sen macklunch så tog vi ett litet värmande bad i relaxavdelningen nere i källaren istället. Där njöt barnen för fullt och hade jätteroligt, dvs lät högt. Tur att vi var ensamna.

När vi alla var färdiga tog christopher hem barnen och jag åkte lite längre ner på Huai hui för att kolla in H&M (ingen kommentar, men jag kan ju säga att jag inte köpte något) och så tog jag en promenad nerför gatan till cityshop. Det var jätteskönt att få lov att gå där själv, kunna gå in i affärer utan att ursäkta sig med att det bara tar en liten stund, att få uppleva. Jag njöt i fulla drag. Och nu kan jag bocka av den delen av gatan, för det var inget speciellt att se.

Middag blev ”grisöron” och stekta nudlar, för elen varit borta halva dagen och vi ville bjuda våra gäster på något gott. Vi hade Analee med make över. Hon är min besökslärare och dessutom frisör. Felix har varit söt i sitt långa krulliga hår, men de senaste två veckorna har det varit som tunt ogräs, så tiden var mogen för att göra sig av med det. När jag klipper annars så gör jag bara lite på känn, ungefär som jag tycker att jag ser frisörerna göra med mitt hår. Men nu bjöd jag in Analee för att se hur jag gör och ge mig tips. Och visst var det bra. Han blev lite mer korthårig än jag först tänkt mej, fast jag har lärt mig en hel del tills nästa gång, som blir i sverige. Nästa gång i Shanghai går jag till frisören nere på gatan som tar 5kr.

Lördag vaknade vi sent och åt en ännu senare frukost, när grannarna knackade på dörren. De ville att vi skulle följa med till Demi och Joseph (Stella och felix kompisa, kusiner till grannarna), som flyttat till ett lyxhus vid Carrefour på gubei lu, och lära deras ayi att baka kanelbullar. Christopher stannade hemma, deras far var i chile, men vi andra åkte. Vi hade en trevlig dag med lek, mat, bullbak och badande i deras snorkalla huspool. Jag badade bara av artighetsskäl.

Idag har varit en bra söndag. Vi har varit ute på träningsparken och sedan kom Jared och Meshywela på middag lite spontant påkommet. Det blev då den kulinariska rätten av spagetti och skinksås. Fast inte skall man skämmas att man bjuder på enkel mat, det är bättre än inget. Äppelpajen blev dock en höjdare.

Satsumassäsongen har börjat nu. Barnen klämmer i sig flera stycken varje dag, 7kr/kg. Fast här är de mest gröna.

johanna

2 kommentarer:

Helena sa...

Ha,ha, haaa. Man (läs jag) är nog lite konstig ändå. Precis när jag läst hela dagens inlägg lutade jag mig tillbaka och kände mig "hemma". Precis som om jag nu också är hemma i Shanghai. Thailand var så många olika platser och ställen att jag inte var med liksom. Men nu är allt som vanligt. Ayi, carrefour, poolen, vänner som kommer över på middag, etc, etc. Så vad skönt! ;)
Härligt att ha er hemma igen. Fast när ni är hemma i Nynäshamn kommer bli lite roligare för oss personligen...
Kramar på er alla!

Anonym sa...

Hej på er!
Vad kul det är att följa ert stora äventyr. Vilka erfarenheter att ha med sig i livet för er. Här i Huddinge är det inte riktigt så varmt och skönt som ni har det men det är i alla fall lite spännande eftersom vi precis flyttat och lär oss området och allt däri (det blir ju på ett annat sätt när man har barn, mer behov att hitta kompisar och lekplatser etc.). Förändring förnöjer verkligen även om jag är nöjd med vår "lilla" förändring än så länge. Men ni har absolut kittlat upptäckarnerven. kramis