tisdag 20 februari 2007

Fredag 16 feb -07

Det har varit en lycklig vecka. Barnen har varit glada och fått leka med många. Vädret har varit fint, men kallt. Men vi har ju våra vinterjackor kvar och är varma. Stella har lärt sig att säga många ord och jag har lärt mig några färger och att räkna till tio på kinesiska, med undantag av siffran fyra och tio, som låter förrädiskt lika och omöjliga att uttala rätt. Demi bara skrattade och sköt ner mina försök. Vi har inhandlat lite play dough och är glada för att ha en kreativ leksak i vårt leksaksfattiga hem. Jag trodde ju att det skulle finnas drösvis med bra kvalitetsgrejer här till ett lågt pris. Faktum är ju att det mesta vi har hemma är ”made in China”. Men det verkar som att alla bra grejer lämnar landet. Kineser är inte så vidare kvalitetsmedvetna. Jag saknar Duplot massor och kanske måste jag inse att behovet är större än min besvikelse över att det är nästan svenska hutlösa priser.

Idag var vi en stund på play-date. Och till min lycka så upptäckte vi att det går en buss förbi förorten där de flesta bor och förbi carrefour och förbi vårt hus. Det tar inte längre tid än en taxi, men kostnaden är mindre än 10%, dvs en bussbiljett à 2kr. lycka! Nu kan jag snåla riktigt, förutom i rusningstrafik. Då undanber jag mig själv och 3 hysteriska barn i en knökfull buss.

På eftermiddagen var jag en sväng på en pärlgrupp. Swedladies anordnar diverse intressanta(!) grupper för kvinnor som inte jobbar. Bl.a bokcirklar, mahongspel, feng shui-grupper och så pärlgrupper. Det var ett gäng i medelåldern (+/-) som satt och gjorde pärlhalsband i diverse designer. Pärlor är visst billiga här och de hade alla olika tips på att göra snygga och intressanta halsband. Jag kände nog att jag inte blev direkt såld på idén. Pyssel och jag är inte bästisar.

Vi har nu också fått 2 st tjocka ikeamadrasser. Kan vara intressant för er som planerar ett besök! J

Christopher har köpt en elcykel och kör gladeligen runt i stan på den. Dock inte när det regnar, då vår kakellagda uppfart blir snorhal, liksom det vita på övergångsställen.

Idag var ayins sista dag innan hennes nio dagar långa nyårssemester. Jag inser att jag kommer att vara överlycklig måndag 26:e, när hon är tillbaka. Det är jobbigt att laga mat 2 ggr varje dag. Det tyckte jag redan hemma, där det faktiskt finns falukorv att tillgå. Tänk på det nästa gång inspirationen sinar!

Vi har hittat en drog, som dock snart är slut. Christopher köpte första säsongen av ”studio 60”. En bra show som vi förgyller våra barnvaktslösa hemmakvällar med.

Johanna

Inga kommentarer: