tisdag 6 februari 2007

Söndag 4 feb -07/även Christophers födelsedag som glömdes bort

De senaste dygnen känns det som att jag försummat min familj i strävan efter att få ett fungerande hem. Men nu är det mesta på plats och jag känner mig igen harmonisk och lycklig. Lär sig barnen att äta varma grönsaker så finns inget mer att önska.

Fredagen bestod i att packa ihop korttidslägenheten och flytta över alla prylar. Väl här så var det ju inte städat någonstans. Och skräp i varje låda (och de har fantastiskt många här). Och inte ingick det sängkläder och sänglinnen heller. Så jag fick åka och införskaffa sådant för första gången i mitt liv. Det är sådant jag i vanliga fall är för snål för och är glad att jag fick när vi gifte oss eller när jag kan få någons gamla. (jag skall sluta vara snål när jag kommer hem...) Jag köpte en del lokalt och resten på ikea. Hem från ikea fick jag ingen taxi (det känns som en mening jag aldrig kommer att yttra i sverige) utan fick åka kommunalt och gå hela vägen från tunnelbanan med allt införskaffat (fast där kom nog lite snålhet in. Jag kan ju inte åka nästan hela vägen hem för 3kr och sedan ta en taxi för 11kr den sista ”korta” biten.). Men jag kom hem och vi fick lagt barnen. Men innan någon hoppade i säng så fick fötterna tvättas med våtservetter. Det var fortfarande en lägenhet med skor på.

Hela lördagen städade jag och ayin (vår 15kr/timmen hemhjälp). Och till slut efter mycket slit och skrubbande på knä så kunde jag ta av mig mina skor och anse att vårt lägenhet var ren och värdig. Lördag kväll var en fantastisk stund i att sitta och njuta av renhet. När man upplevt motsatsen är det så påtagligt. På eftermiddagen fick jag även en hel resväska med köksgrejer från en tjej som flyttar hem till sverige efter 15 månader här för åhlens. Och vi tackar ju för allt vi kan få och slippa lägga pengar på. Så nu har jag dubbletter i... potatisskalare.

Efter morgonmötena idag fick vi middag av en familj med son i sverige, Ä. Jones. Det var trevligt. Och så fick vi 3 nya middagsbokningar för nästa vecka. Det var faktiskt lite absurt. Vart vi gick så fick vi en inbjudan. En tur i parken (med tusen kineser som tittar och tycker att jag är en dålig/galen mor som låter mina barn springa tunnt klädda (idag 13grader varmt)), middag, teckningsritande till födelsedagspappa följt av barbapapa, sedan var dagen slut.

Inga kommentarer: