tisdag 13 februari 2007

Måndag 12 februari 2007/ momsdag

Ja, jag är inte gjord för att bo här. Jag tycker inte om prutandet och jag tycker inte om att bli lurad. Och dålig kvalité är jag inte heller fans av. Fast god mat uppskattar jag ju förstås och billig hemhjälp är varje familjs dröm. (sossarna kanske borde göra studiebesök här…(men låt bli att skicka politiska inlägg nu!)) Allt som vår ayi lagar är fantastiskt gott. Vi har minskat ner antalet rätter på bordet till en kötträtt och en grönsaksrätt. Det blev lite mycket med en kötträtt, 2 grönsaker plus en soppa. Och så ger det ayi mer tid till städandet. Jag hör när jag skriver hur sjukt det låter, men det är himmelriket. Inte undra på att folk med bra betalda jobb stannar här. Vi är faktiskt de enda fattiga västerlänningar jag träffat. Alla jobbar ju med bra löner. Ingen som studerar med en hemmafru. Men jag är lycklig.

Det som hänt sedan sist är att vi har lekt med jakob och hans familj, alexandra, halil och elias, igen innan de åkte vidare till sverige. I något liknande en lagerbyggnad hade de smällt upp världens lekanordning med rutchkanor, rör och massa roligt. Det var kul bara att titta på ställningen. Barnen var svettiga och glada 2 timmar senare då tiden gick ut. De hade många intressanta skyltar överallt inne i lekutrymmet. De är verkligen inte duktiga på engelska och felen på skyltar överallt är många och roliga.

Vi har ljugit in felix i småland på ikea. Han var lite beskymrad först, men gick med på det för att vi lurades bara. De har ju 4-årsgräns här och han fyller i april. Det är nog fler som gjort så, hoppas jag. Annars får jag dåligt samvete. Men vi fick shoppat en del och nu har vi också en matta i vardagsrummet och glas som inte välter varje måltid. Plus bestick i stål och inte lekvarianten i plast. Och en högre stol till Kasper. Han höll på att utveckla ett fruktansvärt bordsskick ståendes på en vanlig stol.

I söndags försökte jag mig på att vara vikarie i stellas klass. 4 barn, en som inte förstår engelska och en med en bokstavskombination. Det var intressant.

Idag försökte jag handla jacka och leksaker på fejkmarknaden, men som sagt, jag har svårt för systemet och lyckades inte. Men vi hade en mysig stund i en Fuxing park, med lite karusell och målande av fönsterkonst. Och så fick jag mitt hår klippt, här där jag bor, och det kostade mig 20kr. De höll på i en timme med schamponering och klippande. Så som frisören höll på så tror jag att arbetsskador är vanliga här i denna yrkesgrupp. Det såg mer ut som ett gympapass i sidböjare. Schampotjejen gick runt i kostym och 2 nummer för stora svarta högklackade lackskor.

Oreos finns här. Den kinesiska billiga fuskvarianten, en halvbra kopia och riktiga importerade. Det är himmelriket. Snigelkexen finns också i smaken sjögräs.

Och så var det det där med toaletter. Oftast är det ett hål i marken. Det är ju ett intressant fenomen i sig. Men oftast så låser folk inte dörrarna. Och ingen bryr sig om man går in i deras öppna bås. Inga hårda ord eller förlåt. Jag trodde att toabesök var en privat angelägenhet.

Sen tror jag att okunskapen om hur man gör med en västerländsk toastol är ganska utbredd. Häromdagen så var vi på mcd och jag hittade en damtoalett med sittringen uppfälld, porslinet var väldigt smutsigt. När jag fällde ner sittringen var den otroligt blöt och även locket. På golvet var det blött bakom mittlinjen. Min gissning är att någon ställt sig på toan och kissat. Det hade varit en syn.

johanna

Inga kommentarer: