söndag 12 augusti 2007

Fredag 10 aug -07 / Koh lanta till Phang Nga

Glada för att lämna ön utan liv åkte vi efter en god frukost och poolbad. Det krävs två bilfärjor för att komma till fastlandet. Den ena skruttigare än den andra. Tillbaka i Klong thom, stället där kasper badade, så besökte vi en ”hot stream” och det var vad skylten sa. Det var varmt vatten, 41grader ungefär, som kom från ingenstans och som åkte ner i små pooler karvade ur sten. Det var otroligt vackert och väldigt varmt i vattnet. Ingen av barnen uppskattade det. Och när vi klädde på oss så luktade vi flourtant. Mysigt! Fast detta med att bada hett när det är 35grader ute och fuktigare än någon stans innan är inte en höjdare. Tur att det fanns en kanal där vattnet rann ut som man kunde bada i också.

Efter en lunch på samma ställe som förra gången fast minus glass från 7eleven, de hade visserligen lagt något över flottavloppet, jag antar att kaspers bad gjorde dem uppmärksamma på att det kan hända olyckor, så åkte vi vidare norrut. Vi gjorde en avstickare till ännu en nationalpark i Ao Leuk, men det var ett misstag. Barnen blev väckta på parkeringen och grät/gnällde hela tiden, så vi stannade kanske 15 minuter. Killen i biljettluckan tittade förvånat när vi kom tillbaka så tidigt. Det är tur att det är billigt att gå in på sådana ställen. Oftast är priset 200B per vuxen (40kr). Men det var faktiskt vackert där vi var. Det var vatten igen som kom från en grotta och gjorde pooler och vattenfall. I Lp stod det att det var som ur en disney film och det stämde. Men griniga barn kan förstöra även det vackraste. Och det slutade inte att grina förrän 20min senare när vi äntligen hittade en glassförsäljare. Glass växer inte på träd här.

Vi åkte vidare till staden Phang Nga. Här var min tanke att vi skulle göra en utflykt till James Bond-ön, ”Mannen med den gyllene pistolen”. Fast efter att ha försökt leta hotellrum i säkert en timme, detta är den mest långsmala staden i världen tror jag, så bestämde vi oss för det supersunkiga där vi började. 280B ger oss 2x140cm-sängar (stenhårda visade det sig) och ett riktigt risigt badrum. Men det är mer prisvärt än de andra hotell vi kollade på också. Och vi kom sent och åker tidigt.

Barnen var halvt hysteriska i bilen. Jag tror att de behöver många dagar på samma ställe nu. Men de fick springa av sig lite på en stor lekpark, full med thaibarn. Det var den skräpigaste lekplats jag någonsin sett. Jag kunde inte hjälpa det, utan städade lite grann. Enligt en hotellägare beror skräpet på tradition. Förr i tiden köpte de mat i bananblad. Dem kunde man slänga på ett annat sätt. Dagens frigolitlådor och plastmuggar är inte lika ekologiska. Men ändå så slänger man hejvilt omkring sig. Och så ser det då ut som det gör. Och här har de inte kinas skräpplockare. (fast det finns inte i förorterna i shanghai heller. Men där vi bor finns dom och där är det rent.)

Middag åt vi på stan, efter att vi matat och klappat en elefant. Men det var min godaste mat hittills .