söndag 12 augusti 2007

Tisdag 7 augusti 2007 / Vattenfall

Det finns inte så mycket spännande att göra som förälder på kvällstid när barnen skall sova. Vi sover ju alla i samma rum och det skall vara mörkt när de skall somna. Så det lämnar endast möjligheten att sprida lite ljus, till stellas glädje, och skriva ner dagens händelser på datorn.

Vi har kommit på att detta med två lika tjocka madrasser, en under och en över (som jag tror är totalt meningslöst och endast för att få oss att köpa mer) är jättebra för oss. Vi kan numera ta rum med endast två sängar och så delar vi på en och vips har vi rum för alla. Det kräver ju visserligen att man har ett extra lakan, men det har vi faktiskt lyckats med. På hotellet i bangkok hade christopher en penna i sina nyinköpta byxor, som han var väldigt lycklig över, byxorna alltså. Men det var till oturen att pennan var en kinesisk skitpenna och den läckte tusch genom byxorna och ner på ett lakan. Eftersom detta inte gick bort var det bara för oss att betala 1000B och bli ett lakan rikare. Inte visste vi då att det skulle bli så användbart…

Idag var det dags att besöka en nationalpark i närheten. Enligt beskrivning skulle det vara vilda djur i regnskog och vattenfall. Vi tog oss igenom ett verkligen öronbedövande ljud av cicador, de lät som en cirkelsåg och superhögt, för att nås av ljudet av vatten som faller. Vi gick upp längs vattenfallet, som gjorde flera lagomfall ner i pooler, sista biten riktigt brant och nådde en pool längre upp. Där badade vi i det kalla vattnet. Sådant man bara drömmer om egentligen. Vi beslöt oss för att inte ha några som helst aspirationer på att nå ursprungskällan. Vi har ju faktiskt barn och måste inse våra begränsningar, dessutom hade ju jag mina sandaler, inte så praktiskt vid hajkande i regnskog. Regnskogen såg ut som på bild. Stora, höga träd och mycket grönt tätt tätt. Vi såg några ödlor, annars inget spännande djur.

Eftermiddagen har vi tillbringat en stund på stranden och i poolen.

Imorgon åker vi vidare söderut mot Koh Lanta. Vi har beslutat oss för att hyra hus i phuket med inger och bengt. Nu är bara frågan vilket av de två. Vädret här har varit lite molnigare än på andra sidan landet. Men vi gillar inte den sidan och tycker inte att moln är så farligt. Det är ganska skönt att inte få massor med sol hela tiden.

Jag har alltid vetat att jag är en ganska humörsstabil människa, mina toppar och dalar är varken höga eller djupa (förutom när jag äter medicin med hormoner och det skall jag aldrig göra igen!). Men idag kom jag fram till att det påverkar även andra aspekter i mitt liv. Tex idag i regnskogen, jag var ju tusan i en regnskog (!) och jag tänker; ”jaha, det är så här det ser ut, som på bild.” Jag tycker nog att jag i alla fall borde ha gjort ett glädjeskutt eller liknande, det är ju inte varje dag man är på sådana här ställen, men nä. Min slutsats var att jag ibland tar lite för mycket med ro och att man då kan tycka att resa såhär är bortkastat på mig…

Fast nu när jag skriver så slår jag vad om att jag hade gjort ett glädjeskutt om jag hade fått fortsätta upp, förbi vår pool och klättra genom skogen upp till toppen. Lite hårt arbete, på en stig, på ett berg, i en regnskog, det hade nog fått mig tjoa till ändå.

johanna

Inga kommentarer: