söndag 12 augusti 2007

Lördag 11 aug -07 / Phang-Nga till Phuket via Khao lak

Om jag någonsin gör dåliga val, så var detta hotell mitt sämsta val någonsin. Sängarna var inte bara stenhårda utan superstenhårda. Det var som att sova på en bolliad med vanligt liggunderlag. Enda problemet var att jag inte var lika utmattad och euforisk som på en bolliad, vilket gör att det är överkomligt, hårdheten alltså. Och inte nog med det, att jag inte kunde somna, för att inget var mjukt, kudden var en tegelsten också, klockan 6 på morgonen, när jag äntligen somnat, så börjades det spela musik. Högt. Dåligt dunka-dunka. Sur som jag var klädde jag på mig och gick ner för att säga till killen i disken att gå och säga till dem att sänka. Han gestikulerade att jag skulle göra det själv. Och det visade sig vara en gympagrupp som stod vid stadshuset. En stor grupp hurtiga kvinnor i tights. Så jag antar att någon har gett dem tillåtelse att göra detta och då kan ju inte jag komma och tycka något. Och strax efter att jag kom in igen vaknade barnen. Såklart. Så detta var vår tidigaste avfärd, färdigpackade och ätna kl.7.30. Vår plan var att vi skulle upp till Khao Lak. Men vi kom dit och blev lika besvikna som alla ställen innan. Det var smutsigt, stängt och inte så mycket att se. Men det är nog fint att vara där om man är nöjd med hotellet och stranden. Vi körde ner för att låta barnen svalka sig lite och vi lyckades komma till det sämsta stället av alla. Det fanns mer korallrester än sand där. Det gör ont i fötterna och inte så kul att bada på. Och så fick man se sig för så att man inte klev på en eremitkräfta. Det var den sämsta badningen, men det bästa snäckplockarstället.

Vi beslöt i alla fall att åka ner till Phuket istället. Och jag må säga att jag var nervös. Tänk om vår ständiga jakt efter ett bättre ställe var helt lönlöst, att det bästa var det andra på Koh Samui, som vi faktiskt inte gillade massor. Men när vi kom över bron och ner på ön, så kändes det rätt. Och det visade sig även vara vackert. Phuket är böljande och har fantastiskt blått vatten med rena, breda stränder. Vi hittade ett ställe att bo på… i Patong Beach, där vi absolut inte ville bo. Men det finns 2 anledningar: denna plats är det säsong på, dvs allt är inte igenbommat, och vi tror att det är lite konkurrens på rumpriserna, samt att det gick snabbt och lätt att hitta något. Vi hittade ett bra ställe; fläkt, kyl, riktig toalett (barnen var jätteglada för det. Felix gillar inte squatters.), pool och framför allt sköna, delbara sängar för 450B. Om man sätter det i perspektiv till 280B igår natt i världens sunkigaste place, så är detta en riktigt bra deal.

Efter nerkylning i poolen, gick vi och åt, fixade tvätt, gjorde en tripp till carrefour (det kändes bra att se en välbekant logga. Nästan lika bra som om det skulle vart en Maxi-skylt.) och stockade upp på snacks (jag har saknat småätande) och så tillslut till stranden. Det var mycket folk som badade och surfade, trots de röda flaggorna som vajade var 20:e meter. Vi vågade oss ut lite grann. Det var strömt och lite läskigt. Christopher höll på att fastna i en. Och en badvakt kom och sa att just där vi var fanns det en känd ström, vi borde bada 20m längre bort bara. Vi stannade inte för att invänta solnedgången, utan åkte hem för att salta av oss i poolen och göra vår lördagsdusch. Jag har också idag lyckat få reda på att det finns en grupp som träffas i Phuket stad. Det känns jättebra. Då kan vi gå till kyrkan imorgon. En riktig söndag äntligen.

Det som talar till detta ställes nackdel är att det är lite väl stort. Centrum är kanske i storlek med haninge centrum, fast trängre och längre. Stranden är superlång. Och det tycker jag är mycket för en turistort. Så här kan jag inte gå över gatan och köpa billig thaimat eller bananer av kvinnorna som står vid vägen. Och inte kan jag bo just här i billiga bungalows precis vid stranden. Vi märker ju inte av det skumma nattlivet så mycket när vi sitter på vårt hotellrum och kollar på Spooks. Fast jag kan också tänka mig att det kan bli för mycket folk här under högsäsong, eftersom det är så jättestort. Men dagens överraskning var att det var så vackert. När man kommer i bil så ser man det nog på ett annat sätt, men riktigt fint var det. Och uppe på klippkanterna vid havet så var det mycket som byggdes.

Vi har hyrt ett hus i Kamala, norr om Patong, nästnästa vecka när svärföräldrarna är här. Det känns bra. Och bilen är stor nog för oss alla att åka runt på utflykter. Precis strålande.

Jag tror att vi söker oss ner åt Karon och Kata strand nästa vecka.

Inga kommentarer: