lördag 4 augusti 2007

Torsdag 2 augusti och fredag 3 aug -07

Det är något speciellt med att äta frukost när man har utsikt över havet samtidigt. Harmoni.

Vi tillbringade förmiddagen och sen eftermiddag på stranden. Däremellan åt vi lunch på ett ställe 50m bort som hade en pool som ingick i lunchen, trodde vi. Språkförbistringen kostade oss ca 500B, men vi blev ialla fall mätta och svala. Det var en sådan pool som inte hade någon kant. Om man tittade jäms med vattnet så kunde man se ut i havet direkt. Det är hög lyxkänsla på det.

Även på vår avlägsna lilla snutt av den långa stranden kommer det försäljare och det finns fasta behandlingsställen. Försäljarna vill gärna ge en dåligt samvete för att man inte köper. ”bara 200B”, säger de och de har rätt. Det är bara 40kr, men om jag inte vill så är det 40kr av mina pengar som jag slänger iväg. Och jag vill inte!!! Jag får säga till stella, som säger ”mamma, de vill att jag skall köpa av dem”, att det bara är att le och säga nej tack. Vi är inte elaka och bara för att de vill, måste jag inte göra.

Jag sa ialla fall till slut ja till en massage. Det är ju faktiskt svårt för mig att fixa till själv. Så jag låg där i skuggan av ett stort träd på ett bord, kände vinden fläkta och försökte att njuta. Men jag kom på mig själv flera gånger att tänka ”jaså, det är inte bättre än såhär”. Och när det var färdigt var jag inte en ny människa och hoppade upp lycklig och spänstig. Nä, det var nog min sista kroppsmassage. Det känns nästan som att man betalar dem för en timmes legitimt tafsande. Och det känns inte så önskvärt. Men en fotmassage vill jag nog prova innan jag är färdigmasserad…

Middagen blev införskaffad tvärs över gatan i ett stånd som inte såg mycket ut för världen. Gammalt och skraltigt och flugigt, men ack sicken god mat hon lagade. Jag beställde lite grillad kyckling, pork salad (typ köttfärs, koriander, en smarrig krydda och massa med limejucie) och sticky rice (detta är samma ris som ångkokas och blir otroligt kletigt. Man kan rulla ihop det till bollar). Jag smarrade och de andra åt sig mindre hungriga.

Fredagen gjorde vi typ samma sak som igår, fast vi tog en biltur till Lotus, handlade och åt thaisnabbmat (usch) istället för poolen och club sandwich.

Idag provade vi också ”bra” kokosnöt. Igår hittade vi en brun som trillat ner från en palm. När vi tillslut kommit in i den så var det bara lagom gott. Men vi blev undervisade om att bruna är gamla och inte så goda. Så till frukost i morse köpte vi (10B) en grön kokos, det som vi ser hemma som skal var ljusbrunt, inte mörkbrunt. Men den var ju inte heller god. Vilken besvikelse. Jag skall ge det en chans till för att utesluta att dagens var dålig också. Jag tyckte att mjölken smakade diskmedel. Den på konservburk hemma är ju så god…

Och jag har lärt mig idag att små, korta bananer måste vara riktigt mogna, annars är det som att äta… omogen banan, dvs det sätter sig på tänderna och inget man kan göra för att få bort det. Så de vi slängde i pratchup kiri khan var inte dåliga, utan vi skulle givit dem en vecka i solen. Jaha, nähä.

johanna

Inga kommentarer: